Vi mener, at forbrugerne må til at tage ansvar. Gennem vores forbrug kan vi vise industri og handel, hvilken vej udviklingen bør gå.Næsten alle mærkningsordninger bygger på dette ønske om at kunne tage ansvar. Med et tydeligt mærke bliver forbrugeren sat i stand til at foretrække økologiske, fedtfattige, regnskovscertificerede, fairtrade eller CO2neutrale varer. Kun få af mærkerne er nævnt her.
Der er også forretninger og firmaer, som med en viagra cialis apotek formuleret etisk politik forsøger at tiltrække denne type forbrug. Bodyshop og Wallmart er eksempler på dette.
Forbrugerstemmer vil videre
Vores idé er at udvide disse muligheder i alle retninger.
Vi vil have en kæmpe database med varer og brugere og brugernes fokusområder.
Vi vil udvikle en mobil applikation, hvor brugeren kan hente oplysninger om sine fokusområder. Han kunne f.eks. ønske oplysning om børnearbejde, have brug for at undgå fedt, være allergisk overfor jordnødder og ønske CO2neutralitet.
I en tvivlssituation kan han fotografere varen og kort efter se, hvordan varen scorer på de valgte fokusområder (fx over/under middel for varegruppen) eller han kan umiddelbart sammenligne med en vare ved siden af. Aflæsningen støttes med grafiske virkemidler, søjlediagrammer, smileys o.l.
Desuden vil et lille rødt udråbstegn signalere, at varen scorer dårligt på et eller flere områder, som mindst 40% af brugerne har i deres fokus. En popup vil kunne forklare hvilke fokusfelter, det drejer sig om, og et ekstra tryk på Info vil udløse en email med nærmere forklaring, som kan læses senere.
Her er et billede af papplikationen 🙂